Was jij wel eens de vierde in de rij?

Sta je daar, een beetje gênant om je heen te kijken. Ben je nou de vierde in de rij of die man achter je? Het is best een dingetje, vierde in de rij, boodschappen gratis. Voor je het weet roept de kassière dat er een kassa bij moet en dan kun je nauwelijks nog steggelen over die regel. Ze grijpen rap in, als ze zien dat de rij zich verlengt. En die kerel met een brood en een pak melk die hij gratis krijgt vanwege zijn vierde plek, baalt omdat hij  juist op dat moment zijn kar helemaal liever vol had gehad.

Wat zijn eigenlijk de regels…

Jumbo biedt de kortewachttijdgarantie. De spelregels:

  • De klant die al geholpen wordt telt niet mee, dus het gaat om de vijfde klant in de rij. Maar het geldt ook voor iedereen daarachter.
  • Alleen klanten tellen, geen ander gezelschap (als je bijvoorbeeld met z’n tweeën boodschappen doet).
  • Het geldt niet als je bij een andere kassa in een kortere rij kunt aansluiten en ook niet als alle kassa’s al open zijn.
  • In geval van overmacht (stroomstoring, automatiseringsstoring of welke storing dan ook) of een voor de winkel niet te voorziene calamiteit, vervallen de rechten die aan de kortewachttijdgarantie kunnen worden ontleend.
  • Bepaalde dingen zoals rookwaren en babyvoeding mogen vanwege wettelijke voorschriften niet gratis verstrekt worden.

Drie keer per jaar of vier keer per week?

Een klein onderzoekje wijst uit dat er per winkel heel verschillend mee om gegaan wordt. Sommige supermarkten bieden het zelf aan zonder dat je er om hoeft te vragen en je krijgt er zelfs een bloemetje bij. De kassamedewerkers in die winkels hebben dan ook weinig moeite met het concept. Maar het algemene beeld is dat het niet vaak gebeurt dat iemand de boodschappen gratis krijgt. Regelmatig zijn er kassa’s defect en dan geldt de regel niet. Een ex-medewerker van de Jumbo vertelt dat hij het drie keer in één jaar meemaakte, en vooralsnog niet vier keer per week zoals Jumbo beweert in een reactie op Metronieuws.

Klanten laten het vaak zitten

Het is ook best een gedoe om in een volle winkel te vragen om je gratis boodschappen. Klanten laten het meestal maar zitten, omdat ze niet durven of er geen zin in hebben. Het vergt de nodige tijd, energie en standvastigheid. Er vindt vaak een camera controle plaats, de filiaalmanager moet dan eerst de beelden bekijken en op basis daarvan wordt er een beslissing genomen.

Heb jij wel eens je boodschappen gratis gekregen?

In veel supermarkten wordt niet echt enthousiast gereageerd op verzoeken om gratis boodschappen. Kassières schijnen er de nodige stress van te krijgen. Ze moeten constant in de gaten houden hoeveel wachtenden er zijn en op tijd een kassa bijroepen. Als ze dat te laat doen worden ze erop aangesproken. En als een klant een beroep doet op de regeling en het wordt niet toegekend, dan vindt die klant dat in het gunstigste geval niet zo heel erg leuk. (foto: express.nl)

 

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top