Waar gaat het nieuwe vergoedingensysteem van Menzis toe leiden?

Het nieuwe vergoedingensysteem van zorgverzekeraar Menzis stuit op kritiek vanuit de psychiatrie. Werken met vragenlijsten zou ondoenlijk zijn en het vak van psychiater niet serieus nemen. 

Stel je bent psychiater en behandelt mensen met depressie. Om voor vergoeding in aanmerking te komen, moet je resultaat boeken. De patiënt moet zo snel mogelijk ‘depressie-vrij’ worden. Ben je dan bereid om iemand die een complexe problematiek heeft wel te behandelen? Dat kan immers best veel sessies vragen en het resultaat ervan is behoorlijk onzeker. Misschien toch voor het behandelen van ‘makkelijke patiënten’ kiezen? 

Dilemma

Dat lijkt een dilemma waar hulpverleners mee te maken kunnen krijgen nu zorgverzekeraar Menzis een andere vergoedingen-aanpak introduceert. De maatregel van zorgverzekeraar Menzis om te vergoeden naar resultaat van een behandeling, aan de hand van vragenlijsten, doet heel veel zorgverleners de haren rijzen. Het zou zelfs het psychiatrie-vak niet serieus nemen. Psychiaters en andere hulpverleners vinden het dan ook een ondoenlijk systeem. “Je kan in de psychiatrie heel lastig definiëren wat een resultaat is en je kan ook niet altijd definiëren wat een goed resultaat is,” zegt hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys in een eerder radio-interview. 

Resultaat

Toch meent zorgverzekeraar Menzis daar een lans mee te breken in de behandelingen van depressies. De verzekeraar lanceerde deze week het traject dat het inslaat als het gaat om het vergoeden van behandelingen bij depressie. Ze vergoedt niet langer het aantal behandelingen maar het resultaat ervan. Menzis betaalt de zorgverlener in plaats van een vergoeding aan patiënten. 

‘Wereldwijd zijn er ongeveer negen mentale hulpverleners voor iedere 100.000 mensen, in Nederland zijn dat er 523’

Patiënten krijgen voor, tijdens en na hun behandelplan vragenlijsten voorgeschoteld. Daar zijn veel hulpverleners het totaal niet mee eens. Het is volgens de hoogleraar psychiatrie ook niet goed uit te voeren en het kan resulteren in een vreemde selectie omdat je als psychiater op voorhand al kunt gaan bedenken of je resultaat kunt boeken bij bepaalde patiënten. Ga je die ene patiënt waarbij dat niet zeker is, dan wel of niet behandelen? Het gevolg daarvan is dat sommige mensen buiten de boot kunnen vallen. Met name complexe casussen. 

Goedkoper

Menzis meent dat met deze constructie de patiënt een betere behandelingen krijgt die ook nog eens korter zal duren en daarmee goedkoper is. Met het geld dat daarmee wordt bespaard kunnen weer anderen geholpen worden. Volgens de zorgverzekeraar gaat de patiënt er niets van merken. 

Etiket

Denys is van mening dat je op een betere manier kosten kunt besparen, namelijk door naar het grotere geheel te kijken. Ernstige stoornissen komen wereldwijd bij vijf tot zeven procent van de bevolking voor. Dat is volgens hem een constant gegeven. Daar lijk je dus met vragenlijsten niets aan te kunnen veranderen. Bovendien meent Denys dat de samenleving maar moeilijk met abnormaliteit om kan gaan en mensen heel snel een etiket opplakt. Dat doet het aantal patiënten stijgen. En ook het aantal hulpverleners is enorm. Vooral in Nederland zijn er volgens hem veel te veel van. “Wereldwijd zijn er ongeveer negen mentale hulpverleners voor iedere 100.000 mensen, in Nederland zijn dat er 523.”

bron: nos

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top