close
  • woensdag 27 oktober
Zorg en Zekerheid

Net zo leuk oud worden als in Pioppi, hoe dan?

Net zo leuk oud worden als in Pioppi, hoe dan?

In het Italiaanse Pioppi worden de mensen oud. Heel oud. En op een leuke manier. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. Dat betekent dat we gezond moeten eten en stress moeten vermijden. Makkelijk gezegd. Voedingsdeskundige José van Egmond legt uit waarom, want als je dat weet, ben je veel gemotiveerder en houd je het ook vol.

Groenten en fruit uit eigen tuin. Volop olijfolie en roomboter. In het Italiaanse Pioppi, een dorpje zonder supermarkt en heel veel rust, oftewel geen stress, wordt ‘gezond’ gegeten. De mensen worden er ouder dan elders wat er voor heeft gezorgd dat de Britse cardioloog Aseem Malhotra een boek over de eetgewoonten van de tweehonderd inwoners van het dorp schreef.

Gezond eten, we weten wel hoe, maar weten we ook waarom?

Je kunt er dus een voorbeeld aan nemen, maar het is geen dieet waar je snel mee scoort. Het is een lifestyle. Met andere woorden; je moet het je hele leven doen. Gezond eten en relaxed leven. Voor ons digitale magazine Fifty Fit and Free spraken we orthomoleculair therapeut, yoga docent en personal trainer José van Egmond over zo’n gezonde levensstijl. Want met louter weten hoe je gezond moet eten, maar niet weten waarom, kom je er volgens haar niet. Ze legt hier uit hoe het zit.

Lees meer positieve en inspirerende verhalen in ons 52 pagina’s tellende
gratis digitale magazine: Fifty Fit and Free

Je kunt prima een paar kilometer hardlopen, een partijtje tennis spelen of een eind fietsen op twee boterhammen met pindakaas. Ook als je niet meer zo piep bent. Maar dan laat je wel wat liggen. Er is namelijk veel ruimte voor verbetering van onze lichamelijke én geestelijke conditie als we meer aandacht zouden besteden aan hoe en wat we eten,” vertelt José van Egmond (43). Zij legt uit dat je zelfs met kleine veranderingen in je eetpatroon al een stuk beter in je vel komt te zitten.

“Iedereen weet dan direct dat het gaat om het verbannen van suikers. En soms ook gluten. Maar wat dan mist is het verhaal erachter.” Waarom zou je dat doen? Juist het antwoord daarop is belangrijk om de motivatie te vinden om daadwerkelijk anders te gaan eten. Dat wil zeggen: beter voor lichaam én geest.

‘Weg met die suikers, maar af en toe een stokbroodje brie moet kunnen’

Laten we voorop stellen dat veel mensen spijsverteringsproblemen hebben. “Het gaat vaak om algemene buikklachten en vooral verlies aan energie. Mensen voelen zich lusteloos en hebben geen idee waar ‘m dat in zit. Associëren ook hun zere knie niet met hun darmen. Want zover kan het gaan.” Dat moet José even uitleggen. Hoe kan een pijnlijke knie nu te maken hebben met de darmen en daarmee met wat we dagelijks eten? Pijnklachten worden veroorzaakt door een ontsteking. Door verkeerde voeding kan het gebeuren dat de vetcellen, die een functie hebben bij wondgenezing, niet voldoende geladen zijn met de juiste vetzuren om die wondgenezing voor elkaar te krijgen (AA, EPA en DHA). Bij de meeste mensen is er vrijwel alleen Arachidonzuur (AA) aanwezig, dit is nodig om een ontsteking aan te zetten. En om de ontsteking weer uit te zetten hebben we EPA en DHA nodig (Omega 3 vetzuren), wat door verkeerde voeding bij veel mensen te weinig aanwezig is. Daardoor gaat een ontsteking maar niet over.

Alle energie naar de darmen en die blessure herstelt zich niet

“Het gaat om een energieverdelingsprobleem,” legt José uit. Door slechte voeding, met voorbeeld veel suikers, gluten en overige belastende stoffen, of langdurige stress kunnen onze barrières openstaan of beschadigen. Zie dit als een soort douaneposten. Deze douaneposten horen ons te beschermen, binnenlaten wat ons lichaam nodig heeft en buiten houden wat ons lichaam niet dient. Wanneer de douaneposten onbewaakt zijn en open staan, komt er naast de benodigde stoffen ook rotzooi binnen. Hier reageert ons immuunsysteem op. Wanneer ons immuunsysteem continue actief is, kost dit ons ontzettend veel energie. Energie die dan niet beschikbaar is voor bijvoorbeeld spijsvertering, slapen, voortplanten, of het goed genezen van een wond.”

“Als je bijvoorbeeld veel suikers en gluten eet, geeft dat enorm veel afvalstoffen waardoor je immuunsysteem heel hard moet werken om die kwijt te raken. Dat systeem gaat zo hard aan het werk, dat jij -je hele lijf- daar doodmoe van wordt. Krijg je dan bijvoorbeeld een knieblessure dan heeft het lichaam te weinig energie over om die knieblessure aan te pakken. We weten immers dat ons lichaam een groot zelfhelend vermogen heeft, maar daar is wel een portie energie voor nodig. Als die power alleen maar in de vertering van zware producten gaat zitten, blijft er maar weinig over voor het helen van een blessure. Alle energie gaat naar die darmen. Die blessure blijft maar terugkomen en je gaat je steeds beroerder voelen. Ook geestelijk heeft dat invloed.”

‘Voed je met alles wat vliegt, zwemt en rent’

“Ik begrijp ook wel dat als je bijvoorbeeld ouder dan zestig jaar bent, je een eetpatroon dat je je leven lang hebt gevolgd, niet zomaar omgooit. Ik vraag mensen dan ook eerst altijd een eetdagboek bij te houden. Ik vraag letterlijk wat iemand onder ‘gezond eten’ verstaat. En negen van de tien keer komt dat neer op ontbijten met boterhammen met hagelslag en koffie of thee, om tien uur een plak ontbijtkoek of een koekje bij de koffie, tussen de middag weer brood en beleg en ’s avonds aardappelen, groenten en vlees en een toetje. Dat is een vrij traditioneel eetpatroon.” (foto: Ook bewegen is belangrijk. José doet met plezier aan hardlopen). 

“Daar sta ik niet achter. Al deze producten zijn behoorlijk belastend voor je lichaam. We eten enorm veel voedingsmiddelen die afkomstig zijn uit de akkerbouw. Graanproducten zoals brood. Graan heeft een omhullend vliesje waar ons darmstelsel niet echt op zit te wachten. Het moet alle zeilen bijzetten om dat te kunnen verwerken. Dat kost bakken energie. Het zou veel beter zijn om ons voedingspatroon te laten bestaan uit vis, fruit, groenten en noten en zaden. Ik zeg altijd maar: voed je met alles wat vliegt, zwemt en rent. En kies voor biologische producten.”

Voeg er een gezonde portie bewegen aan toe

Het immuunsysteem gaat er beter op draaien waardoor het je geen energie kost, maar juist oplevert. Voeg daar een gezonde portie bewegen aan toe en je gaat je stukken beter voelen. “En zorg voor zo min mogelijk stressmomenten,” voegt José hier aan toe. “We willen nog maar al te vaak voldoen aan wat er van ons verwacht wordt. In de pas lopen met wat zou horen. Vaak geeft dat stress. Wie stress ervaart kan gezond eten wat hij wil, maar dat werkt dus niet. De andere variant is ook waar: af en toe genieten van een stokbroodje brie, ook al is dat niet het beste voedingsproduct, is heus niet erg. Gezond eten is belangrijk, maar eten zonder stress eveneens.”

‘Je kunt er drie weken ontwenningsverschijnselen van ondervinden, maar dan heb je ook wat’

Het gaat vooral om de balans. “Boterhammen eten is vullen. Je kunt je na vier boterhammen nog leeg voelen. Dan kun je wel blijven eten. Kies voor voeden. Dat betekent een voedingspatroon met een goeie verdeling tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. En wees voor die laatste niet bang. Vetten worden vaak geassocieerd met hart- en vaatziekten, maar als je kiest voor de juiste vetten beschermen die er juist tegen. Die goeie vetten zitten in vis, noten, avocado’s, olijfolie en kokosolie.”

“En gooi de suikers overboord. Je kunt er drie weken ontwenningsverschijnselen van ondervinden, maar dan heb je ook wat. Het helpt. Laat je lichaam eens wennen aan andere producten. Blijf flexibel. Het is soms een innerlijke strijd, maar het kost nu eenmaal moeite. Een diëtist kan je helpen, maar je moet het zelf doen. Het gaat erom dat je je darmen goed opvoedt. Hoe oud je ook bent. Het is altijd die moeite waard.”

(foto: José is tevens yogadocente. Haar advies: vermijd stress).

Geschreven door: Julia van Bohemen

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook