close
  • dinsdag 25 juni
Algemeen

Mindfulness: Bewustzijn met een gouden randje

Mindfulness: Bewustzijn met een gouden randje

Praktijkverhaal door Belinda Inhulsen

Jet Set Go!

Ruim een jaar geleden schreef ik mij in voor een opfriscursus Mindfulness bij Marlies Helman omdat ik mij toch weer te vaak liet leiden door de waan van de dag. Het voelde subliem dat ik mijn onuitputtelijke smoesjes ego, om ooit nog ‘s een dergelijke training te gaan volgen, met een glimlach de mond wist te snoeren. Ik besloot er volledig voor te gaan, nieuwsgierig naar wat zij mij te vertellen had. Jet Set Go!

Koffie met wesp

Haar prettige manier van lesgeven in combinatie met het zorgvuldig bewaken van de veiligheid in onze groep, bracht mij al snel op het idee, om in overleg met haar, een column te wijden aan Mindfulness. Gelukkig ging zij hiermee akkoord zodat wij  in een voormalig Haarlems pannenkoekhuisje afspraken; een feeërieke locatie in mijn favoriete stadspark Haarlemmerhout. Het werd een inspirerend samenzijn dat noodgedwongen een vervolg kreeg bij haar thuis vanwege een paar opdringerige wespen die het gemunt hadden op onze koffie en ander lekkers.

Slik!

In mijn rol als een beetje rebelse interviewer, ben ik wars van standaard vragen.  Toch heb ik een absolute favoriet die ik telkens weer stel: ‘Wie ben jij?’ Slik! Veelal valt er een korte stilte maar weet die ander zichzelf meestal snel te herpakken, zo ook deze keer.

Marlies had al van jongs af aan interesse voor de menselijke geest en de (mis)communicatie tussen mensen an sich. Moeder natuur  was voor haar  (en nog steeds), ‘the place to be’. Een vertrouwde plek om te ontspannen maar tevens om allerlei onderwerpen, vrijelijk de revue te laten passeren. Een innerlijke puzzeltocht die als dreumes al begon in het willen begrijpen van het hoe en waarom van allerlei emoties en vriendschappen en haar aandeel hierin. Haar zucht om nog meer hierover te willen weten, bracht haar toevallig of niet, via het werk in contact met Mindfulness. Of volgens Wiki: ‘Een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder subiet over te gaan op automatische reacties’.

Helende ruimte

Marlies combineert haar werk in de ggz (geestelijke gezondheidszorg) met het op maat geven van Mindfulness trainingen aan cliënten op de acute opname afdeling. Het raakt haar om samen met hen te ervaren (en leren!) wat Mindfulness te bieden heeft bij overmatige stress en onzekerheid. Het wekelijks oefenen met cliënten waarbij zij hun angsten, piekeren en onrust even laten voor wat het is, biedt hen die helende ruimte om bewust aanwezig te zijn in het moment, zonder te oordelen. Leerzame vibes die haar cliënten stimuleren om vaker met haar te mediteren en zelfs de ietwat schuchtere nieuwkomers, aanmoedigen om het ook eens te gaan proberen. Hoe gaaf!

M(indfulness)M(arlies)

Een leven zonder Mindfulness is ondenkbaar geworden voor Marlies. Het heeft haar enorm verrijkt en is verankerd in de vezels van haar zijn. Mede hierdoor is haar omgeving, ook steeds beter gaan begrijpen dat mediteren en het drinken van een borrel of een gezellig feestje, prima samen kunnen gaan. En tevreden zijn met een middelmatige prestatie in plaats van een vette tien? Graag zelfs!

Experiment

Bij wijze van experiment heeft zij een tijdje niet gemediteerd om te kijken wat het met  haar deed. Allerlei emoties, gedachten en een gevoel van onzekerheid, staken weer de kop op.  Een ware eye-opener! Door opnieuw te gaan mediteren, verdwenen deze ongemakken vrijwel onmiddellijk en kwam haar interne structuur weer snel op twee benen te staan.

Inzicht

Als je je bijvoorbeeld onheus bejegend voelt, biedt het je de mogelijkheid, een stapje terug te doen. Door bewust gewaar te zijn van je gevoelens, maak je contact met je lichaam (en dus niet je hoofd). En dit kan eveneens een gunstige uitwerking hebben op de persoon met wie je op dat moment te maken hebt. Het inplannen van een een aantal terugkomdagen bij de trainer, kan je net dat duwtje geven om het mediteren blijvend te integreren in je doen en laten aldus Marlies.

Weetjes

Mediteren maakt je bewust van je ware kwaliteiten en behoeften. Er zijn Mindfulness technieken die makkelijk toepasbaar zijn in je dagelijkse leven en je niet verplichten om op een kussentje te mediteren.

Wanneer mediteren niet jouw ding is, kan het best lastig zijn om gefocust te blijven tijdens het oefenen. Een loopmeditatie kan dan soelaas bieden. Hierbij laat je je niet afleiden door je omgeving en kijk je met een ontspannen blik vooruit oftewel ‘kijken met zachte ogen’.

Wil je meer weten over Mindfulness? Een filmpje bekijken, het lezen van een boek of het downloaden van  een gratis app, kunnen je hierbij verder helpen.

Routine

Een mini-onderzoek bij een aantal ex-deelnemers maakte haar duidelijk dat de korte meditatie, naast een aantal rituelen zoals slapen en eten, veelal een routine was geworden in hun dagelijkse flow.

Westerse Boeddha

Wetenschappelijk is aangetoond dat door de aandacht te richten op het lichaam,  de neocortex meer kan  ontspannen. Door onze gedachteprocessen te observeren, en dus niet te oordelen, ontstaat er ruimte om andere keuzes te maken waardoor je meer in balans kunt komen.

Het is een veelomvattend misverstand dat Mindfulness bedoeld is om 24/7 huppelend door het leven te gaan. Het is van oorsprong een Boeddhistische meditatie training om met compassie, de moeilijke kant van het leven te erkennen en dat je mag voelen wat je voelt. Om dit te ervaren, adviseert Marlies je een lange meditatie te doen.

Wij ronden het gesprek af en nemen hartelijk afscheid. Ik was een aantal uren volledig in het moment geweest. Hoe mindful!

Geschreven door: Belinda Inhulsen

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook