close
  • donderdag 23 januari
Zorg en Zekerheid

Gezond eten met diabetes type 2

Gezond eten met diabetes type 2

Wanneer je de diagnose diabetes type 2 (suikerziekte) krijgt, kan er een hoop voor je veranderen. Goed eten is nog nooit zo belangrijk geweest voor je lichaam en voor een fit gevoel.

(Tekst: Voedingscentrum)

Op deze pagina geven we voedingsadviezen. Dit is een aanvulling op de adviezen die je van je diëtist krijgt. Meestal is ook medicatie nodig voor de behandeling. Leidend zijn daarom altijd je arts en verpleegkundige. Zij stemmen de adviezen af op jouw specifieke situatie.

Gezonde basis met de Schijf van Vijf

Als je eet volgens de Schijf van Vijf zorg je goed voor jezelf, ook als je diabetes type 2 hebt. Aanbevolen hoeveelheden binnen de Schijf van Vijf zoals aantal boterhammen of opscheplepels pasta en rijst, kunnen voor jou wel anders zijn. Dit stem je af met je diëtist.

Bereiken en behouden van een gezond gewicht

Ben jij te zwaar? Het komt soms voor dat iemand door genoeg af te vallen helemaal geen medicatie voor diabetes type 2 nodig heeft. Maar als je overgewicht hebt, dan kan 5 tot 15% afvallen al een verbetering opleveren van je bloedsuikerwaarden, de insulinegevoeligheid van je cellen, het cholesterolgehalte in je bloed en je bloeddruk. Het is aan te raden om samen met de arts en diëtist te overleggen over de beste aanpak om af te vallen.

Het onder controle houden van de bloedsuikers

Koolhydraten komen uiteindelijk als suiker in je bloed. Ook met diabetes heb je koolhydraten nodig. Koolhydraten geven je lichaam energie en zijn onmisbaar voor het werken van je hersenen. Je kunt evenveel koolhydraten nemen als mensen zonder diabetes. Maar je moet er wel heel bewust mee omgaan. Soms is het nodig om koolhydraten te tellen. Sommige mensen hebben baat bij een dieet met minder koolhydraten. De arts, diabetesverpleegkundige of diëtist helpt om te bepalen wat voor jou het beste werkt.

Algemene tips bij het onder controle houden van je bloedsuikers

Tips bij het gebruik van insuline

Goed zorgen voor hart en bloedvaten

Omdat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt bij mensen met diabetes, is het extra belangrijk om goed te zorgen voor je hart en bloedvaten. In de Schijf van Vijf staan producten die goed zijn voor hart en bloedvaten, zoals volkorenproducten, groente, fruit, noten en vis. In de Schijf van Vijf staan verder producten met niet te veel verzadigd vet en niet te veel zout. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Zout verhoogt de bloeddruk. De adviezen die we geven bij gezond eten bij hart- en vaatziekten gelden ook voor mensen met diabetes.

Voldoende beweging

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je diabetes. Beweging zorgt er namelijk voor dat cellen beter reageren op insuline. Verder helpt het de bloeddruk en het cholesterol te verlagen en helpt het met afvallen of om overgewicht te voorkomen.

Geschreven door: Redactie

Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons via Facebook